Na Javnom natječaju za multidisciplinarno idejno rješenje Hrvatskog nastupa
na međunarodnoj izložbi EXPO 2012 Yeosi, Koreja, autorski tim:
Boris Popović, arhitektura
Bojan Gagić i Mijo Gladović, luminoakustika, multimedija
Igor Stanišljević i Marko Baus – Parabureau, grafički dizajn
dobio je 2. nagradu!

Suradnici:
Mladen Jugović, stručni konzultant
Dubravko Dragojević, 3D i animacija
Mario Kranjec (IPT Inženjering doo), Tihomir Glogović (Citara doo) i Vlado Herout, instalacije

HRVATSKI PAVILJON NA EXPO KOREJA 2012

Sve je val. More i ljudi, i svjetlost i boja, i zvuk i vjetar.
“CROATIA – SEE MORE”. Vidi više, vidi dalje, vidi dublje, vidi more.
Nastup Hrvatske na Expo 2012 mora biti drugačiji, originalan, ekonomičan i nezaboravan.

DRUGAČIJI
Nakon industrijskog 20. stoljeća, danas na početku 21. javnost je zabrinuta za okoliš i zainteresirana okretanju zelenim energijama, pametnijem iskorištavanju prirodnih resursa i razvoju tehnologija koje se reklamiraju skoro kao perpetuum mobile. Nažalost pod pritiskom globalnog neokapitalizma i ljudske gluposti malo se od te lijepe i energične priče uistinu ostvaruje.
Recikliranje, korištenje otpada i novi izvori energije definitivno su najvažnije parole novog pokreta. Uspješnost tehnologija koje se pri tome upotrebljavaju najčešće ovise o kvaliteti i originalnosti ideje koja ih pokreće. Uspješnost se također uvijek mjeri – fizičkim i matematičkim (dolarskim) mehanizmima.
Nezamislivo je, bogohulno čak, mjeriti uspješnost dobre ideje umjetničkim referencama na ovaj novi trend. Imati dobru ideju, a proizvesti nešto tako nepotrebno kao zabavno umjetničko djelo, gore je nego pričati zeleno, a raditi suprotno i zarađivati zelene dolare.
Biti iskren i direktan, pozitivno ciničan i biti drugačiji u moru pravih ustvari je vrlina koja se danas rijetko sreće.

ORIGINALAN
Nova glazbena forma, nezabilježena u svijetu, stvorena je u Hrvatskoj. Zove se Luminoakustika i na njoj se temelji koncept i prezentacija ovog prijedloga za Hrvatski nastup na EXPO 2012.
Luminoakustika se temelji na pretvorbi svjetlosnog elektromagnetskog zračenja u zvučni val. Kada npr. reflektor osvijetli obični solarni panel, fizikalnim procesom u poluvodiču solarnog panela, uslijed fotovoltaičnog efekta, generira se istosmjerna struja. Istosmjerna se struja unutar panela nikad ne generira u potpuno čistom obliku, uvijek su prisutni tzv. side efekti (popratne nečistoće koje nastaju u pretvorbi). Putem kondezatora/transformatora ove se nuspojave odvajaju od istosmjerne komponente i koriste kao izvor zvuka spektra 20-20kHz. Osnovni harmonici side efekata ovise o različitim izvorima svjetla: Sunce, UV lampa, LED rasvjeta, TFT monitor, LCD monitor, CRT monitor, halogena rasvjeta, otvoreni plamen i sl.
Tako dobijen zvuk moguće je razlikovati i kontrolirati, a promjenom intenziteta i vrste rasvjete te obradom ton-frekvencijskim uređajima stvarati harmonijske i strukturalne nizove – luminoakustične kompozicije!
Tako side efekt postaje umjetnički proizvod.
Propitivati nešto o čemu se smije govoriti samo na jedan način i još pri tome proizvoditi umjetnost nikada na početku nije bilo dobro prihvaćeno, no u pravilu su to djela koja ostaju, kojih se sjećamo i na koja smo svi ponosni.
Sve je val. More i ljudi, i svjetlost i boja, i zvuk i vjetar.

NEZABORAVAN
Vjetar, također val, nastaje uslijed nejednakosti tlaka u atmosferi zbog Sunca i ostalih meteoroloških mijena. Vjetar je određen brzinom, smjerom i jačinom.
Kroz osam osnovnih vjetrova na Jadranu: Tramontana, Bura, Levanat, Jugo, Oštro, Lebić, Pulenat i Maestral – ova prezentacija/umjetničko djelo u jednostavnoj arhitekturi uz primjenu Luminoakustike predstavlja Hrvatski Jadran i njegovu obalu.

EKONOMIČAN
Ovakav koncept ne treba “veliku i značajnu” arhitekturu. Također, zbog što kvalitetnijeg shvaćanja koncepta i poruke ovog prijedloga nastupa Hrvatske, interijer paviljona projektiran je ogoljen od detalja i tekstura, istaknute funkcionalnosti i tehnologije. Time se posjetitelj “tjera” na interakciju i usmjerava traženju ideje, a cijeli nastup je ekonomski vrlo isplativ. Njegova fleksibilnost omogućava dislokaciju izložbenog prostora bilo gdje, i bilo kada.

OPIS PAVILJONA
Centralni prostor određen je sa tri imaginarne kružnice. U najmanjoj kružnici, na 8 pozicija ravnomjerno su raspoređeni stalci sa po dva solarna panela (40 x 30 cm). U dva veća kruga od kojih je zadnji promjera 12 metara nalaze se projekciona platna dimenzije 420 x 620 cm. Projekcija se izvodi sa 8 projektora na svako platno neovisno.
Iznad svake od 8 pozicija solarnih panela, nalazi se reflektor na stropu koji uskim snopom osvjetljava panele. Svaki panel ima i pripadajući usmjereni zvučnik čiji se zvuk čuje samo kada se točno stoji za panelom. Iznad kruga, na stropu zajedno s reflektorima, nalaze se i 4 zajednička zvučnika koje čuju sve osobe unutar kruga.
Sklop panela na postolju ustvari je sličan laptopu: horizonaltni solarni panel (na mjestu tipkovnice) pokriven je poklopcem u kome se nalazi još jedan solarni panel (na mjestu ekrana). Na zatvorenom panelu nalazi se interaktivna ručna lampa.
Obilazak oko centralnog kruga određen je bijelim zastorima u visini cijelog prostora. Zastori se špricaju morskom soli.
Prema natječajnoj dokumentaciji, od predviđenih 392 m2 prostora za Hrvatski paviljon, iskoristivo je samo 330 m2 neto. Dodatni “otežavajući” faktor su tlocrtni oblik paviljona i raster stupova.
Projektirani prostor je organiziran u dva dijela koji su smješteni unutar zadane geometrije i rastera stupova. Izložbeni dio i “turističko-poslovni” dio sa svim potrebnim sadržajima.
Turističko-poslovni dio (Info/prodajni i vip prostor) pomoću jednostavnog sistema zastora moguće je pregrađivati/nadograđivati ovisno o broju vip gostiju. Tako se vip prostor, od svoje jezgre, može proširiti još dva do tri puta. Info i prodajni pult zamišljeni su kao kontinuirani element koji omogućava slobodu pristupa posjetiteljima, ali također i lagan rad osoblju.

SCENARIJ POSJETE PAVILJONU
Predviđeno je da se tridesetak ljudi istovremeno može nalaziti u i oko kruga s projekcionim platnima. Posjetitelj ulazi u Hrvatski paviljon, i na bilo kojem mjestu između projekcionih platna ulazi u centralni prostor.
Centralni prostor je u stanju bonace (Slika 5). Na svim projekcionim platnima je projekcija bonace. Reflektori sa stropa osvjetljavaju zatvorene solarne panele. Mir je.
Grafizam na podu od led dioda uvlači Posjetitelja u krug sa solarnim panelima i on/ona odabire jedan panel – jedan vjetar, miče ručnu lampu sa poklopca panela i diže poklopac za npr. vjetar Tramontanu.
Čim digne poklopac, svjetlo reflektora pada na horizontalni solarni panel. Dolazi do fotovoltaičnog efekta i stvara se istosmjerna struja, ali i side efekt koji stvara zvuk po principima luminoakustike. Kreće crno-bijela projekcija za Tramontanu (Slika 6) koja prikazuje mjesta na Jadranu na kojima puše taj vjetar. Paralelno se, od dobivene struje, pali ručna lampa koja se već nalazi u ruci Posjetitelja (jer ju je morao/la maknuti sa poklopca panela).
Usmjeravanjem lampe na drugi solarni panel, koji se nalazi u poklopcu (na mjestu ekrana na laptopu) stvara se dodatni luminoakustični zvuk, ali se također i daje boja projekciji na platnu. Dok prvi zvuk, sa horizontalnog solarnog panela koji stvara reflektor sa stropa, čuje samo osoba koja stoji za dotičnim panelom, ovaj drugi zvuk koji osoba stvara “šaranjem” svjetlom po drugom solarnom panelu, čuju svi posjetitelji kruga. Njih osam koji se trenutno nalaze za panelima mogu zajedno svirati, istovremeno dajući boju svojim projekcijama za vjetar koji su odabrali.
Kao što svaki horizontalni panel –svaki vjetar, ima svoj karakteristični luminoakustični zvuk, tako i svaki panel u poklopcu koji se osvjetljava baterijskom lampom, ima svoj zvuk. Na taj način Posjetitelj postaje svjestan svog zvuka s kojim onda ravnopravno sudjeluje u ovom jedinstvenom luminoakustičnom oktet orkestru.

VIZUALNI IDENTITET HRVATSKOG NASTUPA
Znak je izveden iz vala kao zajedničkog elementa zvuka i svjetla, odnosno vjetra i mora.
Crvena i plava boja simboliziraju dvije kvalitete vjetra: topli i hladni vjetar, također uz bijelu to su boje hrvatske zastave. Uz hrvatski identitet znak obuhvaća i geometriju i boje korejskog identiteta te se dotiče osnove istočnjačkih filozofija – promjene.
Znakom predstavljamo dinamiku, stalno gibanje atmosfere uzrokovano djelovanjem sunca, razlikom između temperature zemljine površine i zraka, razlikom u tlakovima, itd.
Sve je val.

POPIS VJETROVA I KARAKTERISTIČNIH LOKACIJA
N – TRAMONTANA: vrsta bure što puše sa sjevera, karakterističan za Višku luku;
NE – BURA: jak i nagao vjetar što puše u udarima iz hladne unutrašnjosti Hrvatske prema moru, najčešće iz smjera NNE do ENE;
Bura uobičajeno traje tri dana i karakteristično je da puše “na refule”, tj. na mahove i osobito je jaka u podvelebitskom kanalu na području Senja, no i u Bakru dosiže i do 180 km/h
E – LEVANAT: prolazni lokalni vjetar umjerene jačine, čest oko Hvara;
SE – JUGO: topao i vlažan vjetar, stalne jačine i smjera. Puše iz smjera ESE do SSE, ovisno o reljefu obale i otoka, najviše se spominje u Dubrovniku, Makarskoj, Puli,…;
S – OŠTRO: najčešće kratkotrajni prolazni vjetar:
SW – LEBIĆ: puše najčešće nakon juga, ne traje dugo i često puše olujnom jačinom, karakterističan za Split i Komižu;
W – PULENAT: puše rijetko, ponekad olujnom jačinom, stvarajući problematične valove u kanalima; karakterističan za Milnu i Starigrad na Hvaru;
NW – MAESTRAL: nastaje kao posljedica razlike tlakova između Azorske anticiklone i Karači-depresije. Izraženiji je na južnom Jadranu te ima redovni dnevni hod. “Najpoznatiji” na Bolu, Korčuli i oko Zadra.